Årets julklapp 2017 blev elcykeln.
Här kan ni läsa motiveringen till årets julklapp från HUI.
Årets julklapp 2017 – elcykeln – speglar de svenska konsumenternas ökande klimatmedvetenhet, vilja att ta hand om sin hälsa samt att vara fri, flexibel och stundtals bekväm.
Elcykeln har på kort tid gått från att vara en exklusiv vara till att nå en bred målgrupp. Människor ges möjlighet att enklare än tidigare susa förbi storstadens bilköer, bemästra småstadens backar, trotsa slätternas motvind eller ta ut hunden på långtur i skogen. Elcykeln är en detaljhandelsprodukt som har stor potential att på djupet förändra samhällets infrastruktur och människors beteenden.
Elcykeln uppfyller alla tre kriterierna för årets julklapp.
Elcykeln har fått ett nyväckt intresse
De senaste åren har elcykelns teknik mognat och gjort den allt mer lättillgänglig. I takt med att specialiserade elcykeltillverkare fått sällskap av elmodeller från de klassiska cykeltillverkarna har efterfrågan accelererat kraftigt. Det senaste året har mer än var tionde såld cykel på den svenska marknaden haft eldrift*. I och med regeringens nyligen föreslagna premie om 25 procent av inköpspriset upp till 10 000 kronor sporrades intresset ännu ett snäpp.
Elcykeln representerar den tid vi lever i
Vi lever i en tid av medvetna val och bortval. Allt fler väljer att bo i eller i närheten av städer samtidigt som många väljer bort bilen. Elcykeln är en möjlighet att transportera sig klimatmedvetet och fossilfritt samtidigt som man väljer en mer aktiv livsstil. På så sätt krokar elcykeln i tre starka megatrender – urbaniseringen, reflekterandet över klimatförändringarna samt träning och hälsa.
Elcykeln svarar för ett högt försäljningsvärde och säljs i ett stort antal exemplar
Efterfrågan på elcyklar ökar kraftigt. Under perioden september 2016 till augusti 2017 såldes 67 500 elcyklar*, vilket motsvarar en uppgång med 50 procent jämfört med året innan. Elcykeln är ett växande samhällsfenomen som tilltalar en bred målgrupp och med allra största sannolikhet kommer att öka än mer i popularitet i och med den planerade statliga premien.
* Enligt paraplyorganisationen Svensk Cykling
Om Årets Julklapp
Årets Julklapp utses 2017 för 30:e gången. För att en produkt ska kunna bli utsedd till Årets Julklapp ska ett eller flera av följande kriterier uppfyllas:
- Produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse för året
- Produkten ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i stort antal
- Produkten ska representera den tid vi lever i
Nordiska museet dokumenterar sedan 2011 Årets Julklapp. HUI Research skänker varje år ett exemplar av Årets Julklapp till museets samlingar.
Källa: http://www.hui.se/arets-julklapp