Årets julklapp 2011 blev Matkassen
Årets Julklapp 2011 är en färdigpackad matkasse
Handelns viktigaste försäljningsperiod står för dörren och det är för tjugofjärde året i rad dags för HUI Research, tidigare Handelns Utredningsinstitut, att utse Årets Julklapp. I år tar vi fasta på den tjänstifieringstrend som vi har uppmärksammat i detaljhandeln. Årets vinnare hjälper stressade konsumenter med en del i det omtalade vardagspusslet. Årets Julklapp 2011 är den färdigpackade matkassen.
E-handeln har utvecklats starkt under de senaste åren och börjar nu sprida sig till andra branscher än de traditionellt framgångrika. Tjänsteinslaget inom detaljhandeln ökar generellt, drivet av en kombination av ökad köpkraft och tidspress som gör hushållen villiga att betala för bekvämlighet i sin vardag. De färdigpackade matkassarna har fått sitt riktiga genombrott i år och visat sig vara vägen ut på nätet för livsmedelshandeln som tidigare inte har lyckats få fart på e-handeln.
Källa: HUI Research