Årets julklapp 2016 blev VR-glasögon
Vi lever i den digitala tidsåldern med ständigt ny teknik samtidigt som vi lever i ett upplevelsesamhälle där vi förväntar oss mervärden och förstärkta upplevelser i de flesta situationer. VR-tekniken tar fasta på dessa två trender i kombination. VR-glasögonen som symbol för den nya VR-tekniken och jakten på upplevelser har fått sitt genombrott i år och efterfrågan ökar. Barn som vuxen låter sig förflyttas ut ur hemmet och rakt in i den virtuella verkligheten. Årets Julklapp 2016 är VR-glasögonen.
Virtual reality beskrivs av vissa som den största tekniska utvecklingen sedan rörlig bild. Även om VR-revolutionen inte är här ännu är 2016 året då tekniken slog igenom. Året då gränsen mellan fiktion och verklighet suddas ut.
Spelvärlden är först ute och här återfinns det största utbudet just nu, följt av film. Andra möjliga och/eller framtida användningstillfällen för VR-glasögonen är exempelvis ett museibesök eller en föreläsning, underhållning med konserter och teaterföreställningar eller bara att hålla kontakten med vänner och släktingar. Men en knapptryckning kan vi förflytta oss ut ur våra hem och rakt in i spelet, filmen, konserten eller föreläsningen.
Även företag kan dra nytta av VR-tekniken. Konsumenter utrustade med VR-glasögon kan få en bättre uppfattning om nya produkter och hur de används. Inom äldrevården kan man liva upp tillvaron, stadsplanering och byggindustri med stora och kostsamma projekt kan testa sina idéer på ett verklighetstroget sätt innan de realiseras.
(Virtuell verklighet är en datateknik som replikerar en verklig eller inbillad miljö och simulerar användarens fysiska närvaro för att möjliggöra användarinteraktion. Virtuell verklighet skapar artificiella sensoriska upplevelser som kan innefatta syn, känsel, hörsel och lukt.)
VR-glasögonen uppfyller alla tre kriterier för att bli Årets Julklapp:
VR-glasögonen är en nyhet
Virtual reality har i år fått sitt genombrott, även om vi ännu bara sett början. Till skillnad mot för tio år sedan när VR först var på tapeten finns nu tekniken tillräckligt på plats för att attrahera många konsumenter. Flera tongivande aktörer på spel- och underhållningsmarknaden släpper i år sina VR-produkter.
VR-glasögonen representerar den tid vi lever i
Vi lever i den digitala tidsåldern med ständigt ny teknik och nya produkter samtidigt som vi lever i ett upplevelsesamhälle där vi förväntar oss mervärden och förstärkta upplevelser i de flesta situationer. Inte minst vill vi ha en aktiv och innehållsrik fritid. Med VR-glasögon kan man uppleva den virtuella världen på ett helt nytt sätt. Spel och filmer lockar många, både barn och vuxna, och med detta nya verktyg fås den eftersökta upplevelsen.
Ökande efterfrågan på VR-glasögonen
VR-glasögonen finns i olika varianter, från de enklaste för bara några hundralappar där man använder mobilen och får en hyfsad VR-känsla, till de mer avancerade för femtusen och uppåt kopplade till spelkonsol och handkontroller som tar upplevelsen till helt nya nivåer. Efterfrågan har accelererat under året och en del butikshyllor gapar tomma i väntan på påfyllning. Inte minst verkar detta vara en present till hela familjen, både barn och vuxna kan delta. Marknaden är relativt ung och produkterna fortfarande ganska kostsamma. Mjukvaruaktörerna verkar också ligga lite efter i utvecklingen och försäljningen drivs än så länge främst av gamers. Efterfrågan kommer sannolikt att explodera framöver i takt med att utbudet och användningsområdena ökar.
Källa: HUI research